Ini Rupanya Khasiat Ikan Bandaraya Yang Ramai Tidak Tahu

Subhanallah, siapa sangka ikan bandaraya atau ikan cuci cermin ini ada khasiatnya.

Sila baca cerita dibawah dan anda akan tahu khasiat apa yang Ustaz Rosdi cuba sampaikan.

Semalam tayar motosikal tua saya pancit jadi saya menolak motosikal saya.

Ketika saya lalu di kawasan sebuah sungai saya lihat beberapa orang sedang menjalani ikan di situ. Boleh dikatakan banyak ikan yang mereka dapat di sungai itu, ikan yang mereka dapat ialah seperti ikan lampam, talapia serta haruan.

Ikan Bandaraya yang masuk dalam jala mereka buang begitu saja.

Saya tanya ” kenapa buang ikan ini bang“.

Jawab mereka ikan tu tak boleh dimakan dengan selamba sahaja mereka membuang ikan bandaraya itu”

Jawab mereka ambillah kalau hendak. Lalu saya bertanya kepada mereka” boleh saya ambil anak tu bang”…. Dengan pendek mereka menjawab ” ambillah”..

Saya pun mengambil semua ikan yang mereka buang itulah dan ikan itu akan saya gunakan untuk membantu kepada seorang budak yang bermasalah dengan penyak1t kulit Aczema.

Rupanya Ini Khasiat Ikan Bandaraya..

Tahukah anda ikan bandaraya boleh merawat penyak1t eczema?

Caranya sungguh mudah carikan ikan bandaraya dalam enam atau tujuh ekor kemudian bersiang kulitnya yang kasar itu dan ambil isinya untuk dijadikan sup dan makan sup serta isi ikan tersebut In Sha Allah kalau selalu diamalkan selalu penyak1t kulit azcema akan pulih dengan cara rawatan ini.

Jangan anda terkejut bila memakan isi ikan bandaraya nanti kerana rasanya cukup sedap dan tak perlu dirisaukan kerana ia halal untuk dimakan.

Kalaulah dan bermacam ubat anda gunakan untuk merawat penyak1t azcema tak juga sembuh cuba anda menggunakan cara ini pula mana le tahu kalau ia serasi dengan anda.

Sekilas Fakta Ikan Bandaraya

– Ikan bandaraya atau Hypostomus plecostomus adalah nama saintifik bagi ikan air tawar tropika yang berasal dari Amerika Tengah dan Amerika Selatan.

– Ikan bandaraya memakan alga dan menjadi spesies ikan yang sangat popular untuk dibela dalam akuarium kerana sifat semulajadinya yang mampu membersihkan akuarium dan tangki dengan memakan alga serta saki-baki makanan ikan dan ikan yang m4ti.

-Nama ikan bandaraya kerana ia sinonim dengan sifat ikan ini yang suka ‘membersihkan’ kawasan sekelilingnya dengan memakan alga dan sisa makanan lebihan.

– Ikan ini suka memakan alga dan sisa makanan yang ditinggalkan di dalam aquarium termasuk b4ngkai ikan yang mati. Alga yang melekat pada cermin yang menyebabkan cermin menjadi kotor dan kurang jernih akan dibersihkan oleh ikan bandaraya. Tugas ikan ini memang mengurangkan tugas kita dalam membersihkan aquarium.

– Tabiat ikan ini yang unik ini menyebabkan dia mendapat nama Ikan Bandaraya oleh orang Malaysia. Manakala di Indonesia ia mendapat jolokan nama Ikan Sapu-Sapu.

– Apabila baru dibeli dari kedai panjangnya biasanya lebih kurang 8 cm (3.1 in). Untuk saiz tersebut, ia boleh dibeli dengan harga RM2.00 seekor. Ikan ini boleh membesar sehingga menjangkau panjang 60 cm (24 in).

– Ikan ini bersifat pemalu dan tidak agresif secara umumnya. Namun jika ia dipelihara bersama-sama ikan yang bersifat agresif seperti chiclids, Oscar dan lain-lain lagi, ia mungkin boleh menjadi agresif. Ataupun bila ia sudah semakin matang dan bersaiz besar sifat ikan ini mungkin akan menjadi lebih agresif.

– Ikan ini bila menjadi agresif dan apabila kekurangan sumber makananya, kadangkala akan menyerang ikan-ikan lain. Ia akan menyedut lapisan lendiran yang terdapat pada badan ikan yang diserangnya. Lapisan lendir yang terdapat pada ikan berguna untuk melindungi badan ikan daripada dihinggapi penyak1t.

– Serangan ikan ini terhadap ikan-ikan yang lain dengan menyedut lapisan lendir dikhuatiri akan memb4hayakan ikan yang diserang dari segi kurangnya ketahanan ikan tersebut terhadap penyak1t kerana ketiadaan lapisan lendiri yang amat penting itu.

Kesimpulan

Ikan ini semasa kecil masih boleh dibela dengan senang hati kerana tabiat makannya yang membantu membersihkan aquarium. Namun apabila semakin menginjak usia matang, saiznya akan cepat membesar dan sifatnya akan menjadi lebih agresif. Ini akan memberi kesan kepada ikan lain. Tambah-tambah lagi jika aquarium yang bersaiz agak kecil.

Bentuk dan warnanya yang tidak menarik juga memberi pandangan yang kurang menarik terhadap aquarium kita.

Mas4lah yang aku sedang hadapi sekarang dengan ikan ini ialah oleh kerana saiznya yang agak besar najisnya juga menjadi besar dan panjang. Naj1s yang panjang ini juga mungkin disebabkan makanan yang aku beri. Sekarang masih di dalam pemerhatian. Jika betul ianya disebabkan oleh jenis makanan yang aku beri, aku yang tukar kepada makanan jenis lain pula selepas ini.

Disebabkan naj1s yang panjang ini, aquarium cepat menjadi k0tor. Jadi di sebalik tugasnya yang sepatutya menjadi pembantu kepada kita untuk membersihkan aquarium kini menjadi penyumbang utama kek0toran dalam aquarium.

Semoga perkongsian ini memberi manafaat kepada anda. Sila kongsikan kepada rakan rakan atau keluarga anda dan insyallah semuanya akan dipermudahkan

 

 

Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @PenPilot

 

 

Sumber : Theexpressviral